onsdag 31 oktober 2012

DOKUSÅPAD GRAN TURISMO

Racerförare framför tv-spelsskärmen har vanligtvis väldigt höga tankar om sig själva. Men hur bra är de egentligen i verkligheten?
I november får vi svaret när säsong två av dokusåpan GT Academy USA visas. 16 av världens snabbaste Gran Turismo-spelare tävlar mot varandra i verkliga livet på och runt Silverstonebanan i England. Efter sex avsnitt är det final i början av december. Det är upplagt för krockar med verkligheten när spelarna tvingas släppa taget runt joysticken.
Det här är naturligtvis inte en vanlig dokusåpa utan en sex avsnitt lång reklamfilm för Nissan och Sony PlayStation som producerat serien. Det kallas branded content och reklambyrån TBWA\Chiat\Day LA är hjärnan bakom hela projektet. Byrån fick för övrigt ett guld
vid årets Cannes Lions som är världens mest prestigefyllda reklampris.
Nackdelen är att det bara tävlas med Nissanbilar vilket å andra sidan inte behöver vara fel. Vinnaren får i vilket fall chansen att bli professionell i Nissans racingteam.
GT Academy USA visas på wrestlingkanalen Spike och på Nissans specialsajt för programmet. 


Bilkänsla: 3/5
Engagemang: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar