onsdag 12 september 2012

TOKIG TOYOTA-TAGLINE


En ny Toyotaslogan kommer lastad.
Toyota i USA har bestämt sig för att byta ut sin slogan, eller tagline som reklamare säger. Efter åtta år med Moving Forward ska det i stället heta Let's Go Places.
Bytet sker vid årsskiftet och i samband med lanseringen av nya Toyota Avalon.
Att företag ibland byter ut sin tagline är inte så konstigt. Nyligen skrotade till exempel Avis sin We Try Harder efter 50 års användning.
Men det häpnadsväckande med Toyotas Let's Go Places är att man använde sig av sex reklambyråer för att få ihop det. Just det sex reklambyråer.
Hur gick det till? Hur fördelade man arbetet? Det är ju inte ens sex ord.
Amerikanska Toyota-chefen Bill Fay är oerhört entusiastisk. I ett uttalande förklarar han storheten i detta som de sex reklambyråerna har författat. "Frasen har en dubbel innebörd. Både att ta sig till en fysisk plats och att ge sig ut på ett äventyr. Samtidigt uttrycker frasen optimism och ger ett löftet om spännande innovationer som berikar människors liv."
Kanske det. Men var det verkligen nödvändigt att använda sex reklambyråer?

Toyota Avalon 2013

Bilkänsla: 2/5
Engagemang: 1,5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar