onsdag 3 oktober 2012

MOTORHEADBILEN

-->
Ett motorhead av Tom French
 I USA är det på sitt sätt enklare att marknadsföra bilar. Marknaden är gigantisk och bilköparna är främst privatpersoner. Därför är marknadsföringen mer nischad och målgrupperna smalare. 
Buick är för rika pensionärer, Toyota Prius säljs till Hollywood, Volvo XC90 till mammor som kör ungarna till fotbollsträning och Scion (ägd av Toyota) - är bilen för intellektuella hårdrockare.
Scion riktar sig generellt mot en yngre målgrupp men under hela 00-talet försökte man sälja in sig till unga trendiga kreatörer, så kallade hipsters, med hjälp av att engagera sig i allehanda kreativa projekt som musik, konst och video genom sajten Scion AV.
Hipsters är dock otacksamma superindividualister, egoister skulle en del säga, som anser allting de själva inte skapat är av undermålig kvalité. Om det var därför som Scion nu fimpat målgruppen i sin ompositionering av varumärket är oklart men i den nya strategin är det långhåriga grabbar i jeansjackor som lyfts fram – alltså hårdrockare.
Det här är en grupp som ofta får utså mycket hån för sin brist på både stil, klass och förnuft. Scion anser, inte helt oväntat, att det är en illvillig tolkning av hårdrockare. Visserligen, hävdar Scions säljchef Jeri Yoshizu, är de sällan trendsättare men däremot är det ofta resonerande personer som förstår värdet av konst - åtminstone om det innehåller dödskallar. Och de begriper också värdet av att bli bjudna på upplevelser.
Plattformen Scion AV med olika kulturuttryck är således kvar även om innehållet håller på att byta skepnad. Mer gitarriff, döskallar och gotiska musikvideos.
Hårdrocksoffensiven lanseras med en utställning i hårdrocks-Meckat Los Angeles med engelske konstnären Tom French som är väldigt förtjust i dödskallar.
Men – kanske någon tycker, är inte Scion väldigt lite heavy metal och mer mesig Toyota med andra skyltar? Fel, fel, fel! Det är att se allt för enkelt på bilen. Ta till exempel på konstnären David Choes taggtrådsversion av Scion iQ nedan. Lika tuff som en Motorheadbasgång.

Bilkänsla: 2/5
Engagemang: 4/5 

 
Heavy Metal.







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar